środa, 5 lipca 2017

Kreteńska przygoda, cz.1- zwiedzanie

"Tam, gdzie morze łączy trzy kontynenty Europę, Afrykę i Azję
zrodziła się wyspa piękna i odwagi ..."

Nie pamiętam, czy kiedykolwiek mieliśmy tak spontaniczny wyjazd,
tak  impulsywnie wybrany kierunek naszych wakacyjnych wojaży,
walizki pakowane na szybko, jeszcze mapa, przewodnik turystyczny, aparat
i ... w pierwszy dzień wakacji już polecieliśmy na Kretę ...
 Miejsce, które nas zachwyciło nie tylko grzejącym słońcem, ciepłym morzem,
śródziemnomorskim klimatem, ale też kolorami, zapachami czy smakami
(dawno nie jedliśmy tyle warzyw i owoców, zwłaszcza pomidorów i arbuzów).

Aparat momentami grzał się do czerwoności, bo oprócz tego,
że grzaliśmy się cudnych plażach i lagunach (o których będzie innym razem),
opalaliśmy się, nurkowaliśmy w błękitnej wodzie, leniuchowaliśmy z książkami pod palmami,
to przede wszystkim zwiedzaliśmy ...

Wypożyczyliśmy samochód i przez kilka dni przemierzaliśmy kilometry,
aby jak najwięcej zobaczyć, jak najbardziej poznać kreteńską kulturę,
spotkać się ze starożytną historią ...

Bezchmurne niebo. Słońce. Zapach lata, świeżych owoców, ziół.
Wąskie uliczki, białe domy, często z niebieskimi dodatkami,
 kobiety w czarnych sukienkach,
mężczyźni siedzący na rozklekotanych krzesłach przy filiżance kawy czy kieliszku raki.

Kręte drogi, urwiska, napotkane górskie kapliczki, klasztory, fontanny, kolorowa ceramika,
w przerwie zimna frappe czy lody o smaku baklawy,
sklepiki, od których asortymentu można dostać kociokwiku ...

Potwierdzamy - Kreta to idealne rozwiązanie dla tych,
którzy nie potrafią wybrać pomiędzy wakacjami w górach, a leniwym urlopem na plaży...

1. Pięknie tam :) Uwielbiam kolorystykę z tamtych miejsc, jest absolutnie niepowtarzalna :) Zwłaszcza ten niebieski <3

1. I przede wszystkim zaskakująca. Chcesz błękitu, turkusu - wskakujesz do ciepłego(!) morza, chcesz bieli z niebieskim ruszasz ścieżkami w miasteczku, chcesz jeszcze więcej kolorów - wystarczy rozejrzeć się za straganami warzyw, owoców czy innych sklepików ...

2. Sliczne zdjecia, ale to u Was norma ;)
    Zwiedzilam z Wami- bo tam nas jeszcze nie bylo! Mloda w leci z chlopakiem na Krete juz za 3 tygodnie- moze i my kiedys...
    Pozdrawiam serdecznie!

1. Kreta ma w sobie cos magicznego. Byliśmy kiedyś na Peloponezie, miło wspominam, ale to nie to samo, nie ten klimat... Tu masz morze jak chcesz poleniuchować, góry jak chcesz pomaszerować, i zabytki jak chcesz zwiedzać ...

3. Na Krecie nigdy nie byłam, ale po takich zdjęciach na pewno wpiszę na listę miejsc do odwiedzenia. Tak z ciekawości - ile kilometrów nabiliście, objeżdżając najciekawsze miejsca?

1. Zwiedziliśmy tak naprawdę tylko zachodnią część Krety (wschodnia została na następny raz, bo już wiemy, że chcemy tam wrócić) i przez te kilka dni zjeździliśmy około 400km samochodem plus dodatkowa wycieczka autokarowa na Balos, najpiękniejszą lagunę. Czasami ciekawe miejsca były niedaleko od naszej bazy wypadowej, ale nam najłatwiej (i najtaniej) było wypożyczyć auto i zatrzymywać się gdzie i na ile chcemy. I dzięki temu naprawdę dużo zobaczyliśmy.

4. Ooooo bosko!!! Przeprowadzam się!

1. Kasiu, brakowałoby ci zieleni po jakimś czasie, bo tam rosną głównie palmy, oleandry, oliwki, bananowce ... Tęskniłabyś za polskim lasem i wróciłabyś :)
      Ale na wakacje, miejsce idealne.

5. Ależ pięknie:) mam nadzieję,że i ja tam kiedyś zawitam.

1. Byliśmy 7 dni i przyznaję, że czas biegł za szybko... i nie zdążyliśmy zobaczyć jeszcze wszystkiego.

6. Wow, bajecznie!!! Cudowne miejsca!

7. Ale cudnie! Te uliczki, te kolory...podróż marzeń :) Może w końcu kiedyś pojadę :)

1. Bardzo ci tego życzę, bo Kreta to miejsce, gdzie odnajdziemy tu słynne pałace minojskie, zabytki weneckie i tureckie, wąskie uliczki, a także piękne plaże, góry, jaskinie i wąwozy.

8. :) Cuuuudownie :) W zeszłym roku byliśmy we wschodniej części Krety :) miasteczko ... cudowne miasteczko Agios Nicolaos :)Kreta wschodnia jest mniej zielona :)Polecam wycieczkę na wyspę Spinalonga :)))A polecam hotel Mare-Olimpus :)pozdrawiam serdecznie Lidka :)

1. Wiele słyszeliśmy i czytaliśmy o wschodniej części Krety, ale tym razem (także ze względu na miejsce naszego zakwaterowania) skupiliśmy się na jej zachodniej części co nie oznacza, że nie chcemy zobaczyć jej drugiej strony - chcemy i zastanawiamy się, kiedy możemy zrealizować te plany :)

9. Przepięknie... Uwielbiam tą kolorystykę - biel z niebieskim - zdjęcie z drzwiami (tawerny?) mnie rozwaliło :) No i te portowe fotki... Miodzio :))

1. Ja mam słabość do malowniczych wiosek, zwłaszcza z wąskimi uliczkami, domami z niebieskimi dachami, wieloma sklepikami i dlatego wielokrotnie te motywy są uwieczniane na naszych zdjęciach :)

Zdjęcie drzwi to nie tawerna, tylko prywatny dom w jednym z miasteczek.

10. Pięknie, byliśmy kiedyś na Rodos - także piękna wyspa. W przyszłym roku planujemy odwiedzić Meteory, bardziej na południe pewnie już nie uda nam się dojechać.

1. Polacy chętnie decydują się na wczasy w tym zakątku Europy, a największą popularnością cieszą się wyspy greckie - kto wie, może wylądujemy kiedyś na jeszcze innej :D

11. Byłam kiedyś jeszcze jako nastolatka. Czas chyba wziąć tam moje córy ;) fajnie poprzypominać sobie stare dobre czasy.... Nie żeby te były gorsze :) Podrawiam

1. Kretę teraz wybraliśmy wspólnie.
      Ale ja też mam swoje miejsca z nastoletnich lat, które wspominam z nutką sentymentu i które chcę pokazać moim chłopakom... tutaj myślę m.in. o Pradze :)

2. O! To z Pragą tak samo jak u mnie ;) Wiesz... Wypad do Pragi można połączyć z wyjazdem w Karkonosze ;)
      P.S. W końcu udało mi się wybrać i obrobić zdjęcia. Wrócę z pracy, zjem coś, wypiję kawkę i specjalnie dla Ciebie post napiszę :D

3. Masz rację... Pragę i Karkonosze można połączyć i odwiedzić od razu dwa miejsca, do których ciągle nie możemy dotrzeć ... a tymczasem poczekam na post o waszym wyjeździe :)

4. Mam nadzieję, że zdjęcia Was zainspirowały. Jakby czegoś brakowało, to... za 2 tygodnie znów będziemy. Tym razem bez Młodego (tylko cicho, bo on nic nie wie ;) ).

5. Będę cicho i nic nie zdradzę Waszemu Młodemu :D
      A ja jak zwykle będę czekała na porcję wrażeń i zdjęć.

12. Czyli ewidentnie coś dla mnie! Co prawda podróż zagraniczna z moim Rekiniątkiem mrozi mi krew w żyłach, ale mam nadzieję, że do przyszłego roku mi przejdzie ��.
    Piękne zdjecia!

1. Ja się cieszę, że możemy inną kulturę odkrywać wspólnie z Młodym. Widzimy jak on chłonie, podziwia. Kto wie, może dzięki takim wyprawom zaszczepimy w nim żyłkę do podróżowania :)

13. dziękuję za tą wspaniałą podróż pięknie tam...

1. Zapraszam niedługo na kolejną część naszej wyprawy :)

14. Fantastyczne zdjęcia! Super, że postawiliście na zwiedzanie. Na wielu blogach widzę relacje z podróży do Grecji, gdzie ludzie nie widzą nic poza plażą i hotelem, a to zupełnie bez sensu. Ja jestem zwolenniczką aktywnego wypoczynku i na takich wyjazdach pozwalam sobie na dzień czy dwa leniuchowania a reszta to zwiedzanie i poznawanie kultury i zwyczajów.

1. Widzę, że jesteśmy bardzo podobni.
      My również nie należymy do osób, które odpoczywają tylko leżąc i rumieniąc się na plaży jak czekoladka. Jadąc do nowego kraju chcemy go poznać bliżej, zwiedzić i tu zbawienne jest dla nas wtedy wypożyczenie samochodu i zaglądnięcie w te kąty, które chcemy (i do miasteczek, portów, i na inne plaże niż w okolicy hotelu i aspekt przyrodniczy też musi się znaleźć).

15. Wow, zazdroszczę. Nigdy nie byłam na krecie. Nawet nie wiem czy w tym roku uda nam się gdziekolwiek na weekend pojechać... zdjęcia piękne, jest co zwiedzać, pogoda cudna, po prostu super

1. Początek wakacji, a nasz urlop chociaż piękny niestety już się skończył i za kilka godzin musimy już wstać do pracy ... Teraz będzie bolało jak pozostali będą jeździli, odpoczywali a my będziemy znowu wyczekiwali każdego weekendu ...

16. Ależ piękne widoki! W tym roku już jesteśmy po krótkich i polskich wakacjach, ale marzy mi się taka podróż. Dla mnie połączenie gór i ciepłego morza, to idealne rozwiązanie :D

1. U nas, w Polsce, żeby jechać w góry - jedziesz na południe, żeby pokąpać się w morzu - ruszasz na południe, a Kreta ma wszystko na wyciągnięcie ręki - morze otoczone górami i to jest piękne :D

17. Bajecznie, aż chce się wszytsko rzucić i wyjechać.

1. Albo znowu tam wrócić ... jak w naszym wypadku.

18. Świetna fotorelacja kochana, bardzo ładne zdjęcia, chciała bym się tam przenieść.

1. Wybrałam tu tylko garstkę zdjęć, których zrobiliśmy, aby chociaż częściowo oddały grecki klimat. Szkoda tylko, że obrazami nie można przekazać jeszcze smaków, zapachów i naszej fascynacji...

19. cóż za piękne miejsce, widać, że jest co zwiedzać, a właśnie takie intensywne wakacje lubie najbardziej

1. My też za długo nie umiemy siedzieć w jednym miejscu czy opalać się od rana do wieczora, potrzebujemy zmian, nowych wrażeń, co widać na załączonych zdjęciach.

20. Aniu piękne te zdjęcia, a wspomnienia Wasze pewnie jeszcze piękniejsze.. oj będziecie mieli do czego wracać myślami zimowymi wieczorami ;). Pozdrawiamy GORĄCO!

1. Basiu, więcej zdjęć pokażemy przy najbliższym spotkaniu, jest tego "troszkę".
      I wtedy też troszkę poopowiadamy.
      Ściskamy mocno i czekamy na waszą fotorelację z rejsu.

21. Te zdjęcia jeszcze bardziej mnie zachwycają. :) Bosko tam. :)

1. Kreta to właśnie raj i dla plażowiczów, i dla tych, co chcą pochodzić po górach, i dla tych, którzy lubią z bliska poznawać etnografię, historię, kulturę tego miejsca...

22. Fajne miejsce ale nie wiem czy nie brakowałoby mi naszego białego piasku na plaży i szumu wiatru nad Bałtykiem 😀

1. Kreta to nasza odmiana od Bałtyku, który mamy "na co dzień", gdzie mieszkają dziadkowie Młodego, więc często bywamy nad naszym polskim morzem. Nie ulega wątpliwości, że plaże mamy piękniejsze, przede wszystkim piaszczyste, ale niestety temperatura wody pozostawia wiele do życzenia. I o ile na Krecie mogliśmy kąpać się o każdej porze dnia i zawsze w ciepłej wodzie, co u nas nie jest to takie oczywiste. My byliśmy zadowoleni :)

23. Przepiękne zdjęcia! Ja miałam to szczęście, że w Grecji studiowałam i na Krecie spędziłam kilka miesięcy też na uniwersytecie w Rethymno i Chania. Cudownie Twoje fotografie oddają klimat tego cudownego miejsca! Fajnie, że Wasze wakacje się tak bardzo udały.

1. Przyznam cicho że zazdroszczę Ci że mogłaś bliżej i bardziej od środka poznać ten kraj, ich kulturę,ludzi ... Po 7 dniach czuję jeszcze mały niedosyt ale może to jest powód aby tam wrócić i znów cieszyć się kreteńskim słońcem ☺

24. To musiały być udane wakacje.o Krecie słyszałam same pozytywne opinie, a te widoki.. eh chce sie jechać.

1. Ostatnio Młody w szkole miał za zadanie wykonać rysunek obrazujący jakiś wakacyjny dzień i ku naszemu zdziwieniu (ale i też olbrzymiej radości) wybrał jedno z kreteńskich wspomnień, mimo, że wakacje obfitowały w wiele przygód. Wybrał Kretę. To mówi samo za siebie - dziecku też to miejsce zapadło mocno w pamięć.

Dziękuję za wizytę i każde pozostawione słowo :)